<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8457007054403416870\x26blogName\x3dAnAk+TeBuAn+CoMoT!!!\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://nurr-hussna.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_GB\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://nurr-hussna.blogspot.com/\x26vt\x3d8865168756733609608', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
OBLIVIATE;
HOME
PROFILE
LINKS
Credits
+ follow Dashboard
BAHASA MELAYU (KOMSAS)
Wednesday 17 October 201201:07



MAAF KUPINTA

SINOPSIS

     FAUZI YANG TINGGAL DI ASRAMA BERSIAP-SIAP UNTUK PULANG KE KAMPUNG.DIA MEMBAYANGKAN SUATU RANCANGAN YANG AKAN DILAKUKANNYA KETIKA BERADA DI KAMPUNG NANTI.DIA PERLU MELAKSANAKAN RANCANGANNYA ITU.
     FAUZI BERADA DI ASRAMA BUKANLAH KERAN CEMERLANG DALAM PELAJARAN, ATAU KERANA DIA ANAK DARIPADA KELUARGA MISKIN. ALASAN DIA BERADA DI ASRAMA ADALAH KERANA DIA BERADA DALAM KEADAAN TERTEKAN SEMASA BERADA DI RUMAH.
     FAUZI MENGANGGAP BAPA TIRINYA BERTINDAK TIDAK ADIL TERHADAPNYA. BAPA TIRINYA MENGAWALNYA SECARA TERLALU KERAS. FAUZI MERASAKAN BAHAWA BAPA TIRINYA TIDAK SAYANG KEPADANYA. DIA BENCI BAPA TIRINYA. PERNAH BERLAKU SUATU PERISTIWA YANG MENYEBABKAN DAHINYA BENJOL. FAUZI BERCERITA KEPADA IBU DAN NENEKNYA BAHAWA BAPA TIRINYALAH YANG BERTINDAK KASAR SEHINGGA DIA CEDERA SEDEMIKIAN.
     HASIL BANTUAN CIKGU ZAINUDIN, DIA BERJAYA DITERIMA BERSEKOLAH DI SEKOLAH BERASRAMA DI BANDAR. SEMASA DI ASRAMA, IBU DAN BAPA TIRINYA SELALU MENGUNJUNGINYA. KEADAAN INI MENYEBABKANNYA BERASA INSAF. TAMBAHAN PULA, DIA MENDAPATI KAWAN SEBILIKNYA, SYAHIR TIDAK PERNAH DIKUNJUNGI OLEH BAPA KANDUNG SENDIRI. SYAHIR MENGATAKAN KEPADANYA BAHAWA DIA BERUNTUNG. SELAIN SYAHIR, FAUZI JUGA TERKESAN DENGAN NASIHAT YANG DIBERIKAN OLEH GURU PENDIDIKAN ISLAMNYA. KATA GURU ITU, KITA MESTILAH MENGHARGAI KEBAIKAN BUDI SESEORANG.
     FAUZI BERASA TIDAK SABAR UNTUK PULANG. APABILA DIA SAMPAI DI KAMPUNGNYA, DIA DISAMBUT DENGAN BAIK OLEH KELUARGANYA TERMASUK BAPA TIRNYA. FAUZI MULAI MERASAKAN KASIH SAYANG BAPA TIRINYA KEPADANYA. DIA MENYESAL ATAS SIKAPNYA YANG LEPAS, LALU BERCERITA BAHAWA BENJOL DI DAHINYA DULU BUKANLAH KERANA PERBUATAN BAPA TIRINYA. DIA SENDIRI YANG MEREMPUH TIANG KERANA TAKUT KEPADA BAPA TIRINYA. DIA MEMINTA MAAF KEPADA BAPA TIRINYA.
     RANCANGAN YANG HENDAK DILAKSANAKANNYA IALAH MEMBANTU KELUARGANYA KE SAWAH. JIKA BAPA TIRINYA TURUN KE LAUT, DIA AKAN TURUT KE LAUT. DIA JUGA AKAN MEMBANTU ADIK-ADIKNYA JIKA MEREKA MEMERLUKAN BANTUAN DALAM HAL PELAJARAN.FAUZI INGIN BERBAKTI.

TEMA

KEINSAFAN AKAN MEMBAWA KEBAHAGIAAN. FAUZI TIDAK SEDAR BAHAWA BAPA TIRINYA SAYANG KEPADANYA DAN BERSIKAP BERTANGGUNGJAWAB DALAM MENJAGANYA. SETELAH TINGGAL DI ASRAMA YANG AGAK JAUH DARI RUMAHNYA, FAUZI MULA BERFIKIR. DIA DINASIHATI OLEH KAWANNYA DAN GURU PENDIDIKAN ISLAMNYA.HASILNYA, DIA INSAF.

PERSOALAN
  • KESAN KEBENCIAN TERHADAP DIRI SESEORANG
  • KETEGASAN DALAM MEMBENTUK MASA DEPAN ANAK YANG CEMERLANG
  • PERMOHONAN MAAF JIKA BERBUAT SALAH
  • KEAZAMAN UNTUK MEMBALAS BUDI

WATAK
  • WATAK UTAMA DALAM CERPEN INI IALAH FAUZI
  • WATAK SAMPINGAN TERDIRI DARIPADA MOKHTAR,RAMLAH,SYAHIR DAN CIKGU ZAINUDIN

PERWATAKAN

^-^  FAUZI
  • PINTAR DALAM PELAJARAN
  • AKTIF DALAM SUKAN
  • PADA MULANYA MEMBENCI BAPA TIRINYA
  • MUDAH BERUBAH APABILA MENERIMA NASIHAT
  • CEPAT MENARUH PRASANGKA
^-^  SYAHIR
  • RAKAN BAIK FAUZI DI ASRAMA
  • IKHLAS DALAM MEMBERIKAN PANDANGAN DAN NASIHAT KEPADA FAUZI
^-^  RAMLAH
  • IBU FAUZI
  • PENYAYANG
^-^  MOKHTAR
  • SUAMI RAMLAH DAN BAPA TIRI FAUZI
  • RAJIN BEKERJA
  • TEGAS DALAM MELAKSANAKAN TUGAS MENDIDIK ANAK TIRINYA
  • DIBENCI OLEH FAUZI PADA PERINGKAT AWALNYA
  • DISAYANGI OLEH FAUZI SETELAH FAUZI INSAF
^-^  CIKGU ZAINUDIN
  • GURU YANG BERTANGGUNGJAWAB
  • PRIHATIN TERHADAP PERMASALAHAN ANAK MURIDNYA
  • MEMBANTU FAUZI MENDAPATKAN TEMPAT DI SEKOLAH BERASRAMA DI BANDAR
LATAR

^-^  LATAR MASA
  • WAKTU MALAM
  • WAKTU PAGI
^-^  LATAR TEMPAT
  • DI ASRAMA SEKOLAH DI BANDAR
  • DI RUMAH FAUZI DI KAMPUNG
^-^  LATAR MASYARAKAT
  • MASYARAKAT PELAJAR YANG TINGGAL DI ASRAMA
  • MASYARAKAT KELUARGA MELAYU DI KAMPUNG

GAYA BAHASA

  • PERSONIFIKASI
  • PERBANDINGAN
  • SIMILE
  • SINKOPE
  • REPETISI
  • METAFORA

NILAI

  • KASIH SAYANG
  • KEINSAFAN
  • KEGIGIHAN
  • SEDIA MEMAAFKAN
  • MENGENANG JASA

PENGAJARAN

  • PERASAAN SUKA BERPRASANGKA TERHADAP ORANG LAIN PERLU DIELAKKAN
  • KITA MESTILAH BERSEDIA UNTUK MEMAAFKAN KESALAHAN ORANG LAIN
  • IBU BAPA DAN PENJAGA HENDAKLAH MENGAMBIL TAHU TENTANG PERKEMBANGAN EMOSI REMAJA
  • SETIAP ANAK HENDAKLAH MENYEDARI BAHAWA SIKAP TEGAS PENJAGA ATAU IBU BAPA ADALAH UNTUK KEBAIKAN DIRINYA
  • KITA HENDAKLAH MENGENANG JASA IBU BAPA ATAU PENJAGA YANG TELAH MEMBESARKAN KITA